Czytając ostatnie komentarze i wypowiedzi marketerów, zastanawiających się nad zasadnością wyboru Influencerów tworzących na Instagramie, postanowiłam stworzyć cykl 5 kroków, mówiący o sposobie wyboru Influencerów do planowanych kampanii. Zaczynam od obserwatorów i zaangażowania, a w kolejnych dniach omówię przyrosty fanów, jakość polubień i komentarzy, zasięgi zdjęć, profilu i Insta Stories, oraz analizę grup docelowych i innych parametrów statystyk Instagrama.
OBSERWATORZY I ZAANGAŻOWANIE
To dwie podstawowe dane liczbowe widoczne lub łatwe do wyliczenia w każdym Instagramowym profilu. W pierwszej kolejności analizujemy wielkość społeczności oraz zaangażowanie pod zdjęciami na Instagramie. Na podstawie tych danych liczbowych wyliczamy % współczynnik zaangażowania. Możecie wyliczyć go według wzoru:
(średnia liczba polubień zdjęcia i komentarzy) / ilość obserwujących * 100%
Wzór pozwoli wyliczyć współczynnik zaangażowania z przedziału 0,5% – 20%. Nie możemy jednak interpretować samego współczynnika bez porównania go z wielkością konta na Instagramie, a w dalszej kolejności z jakością contentu i komentarzy. W tej chwili skupię się jednak na interpretowaniu współczynnika w oparciu o wielkość profilu.
- Dla profili do 5 000 obserwujących:
Zaangażowanie na poziomie powyżej 12% – wysokie zaangażowanie
Zaangażowanie w przedziale 6-12% – średnie zaangażowanie
Zaangażowanie do 6% – niskie zaangażowanie - Dla profili z przedziału 6 000-10 000 obserwujących:
Zaangażowanie na poziomie powyżej 10% – wysokie zaangażowanie
Zaangażowanie w przedziale 5-10% – średnie zaangażowanie
Zaangażowanie do 5% – niskie zaangażowanie - Dla profili z przedziału 11 000-30 000 obserwujących:
Zaangażowanie na poziomie powyżej 7% – wysokie zaangażowanie
Zaangażowanie w przedziale 4-7% – średnie zaangażowanie
Zaangażowanie do 4% – niskie zaangażowanie - Dla profili z przedziału 31 000-100 000 obserwujących:
Zaangażowanie na poziomie powyżej 6% – wysokie zaangażowanie
Zaangażowanie w przedziale 3-6% – średnie zaangażowanie
Zaangażowanie do 3% – niskie zaangażowanie - Dla profili powyżej 100 000 obserwujących:
Zaangażowanie na poziomie powyżej 5% – wysokie zaangażowanie
Zaangażowanie w przedziale 2-5% – średnie zaangażowanie
Zaangażowanie do 2% – niskie zaangażowanie
Podanych przedziałów i danych nie należy w każdym przypadku interpretować identycznie. Na zaangażowanie mają dodatkowy wpływ dodatkowo treści obok zdjęć oraz sama tematyka prezentowanych zdjęć i treści. Bierzcie to pod uwagę wybierając Influencerów do kampanii.
Autor: Anna Pytkowska